[Exempel på PR-texter för en öppen workshop:]
Välkommen till Johannes ljudverkstad, vilken i själva verket är hela världens ljudverkstad. Upptäck ljud och musik i allt du har omkring dig! Ta gärna med egna intressanta föremål eller material hemifrån, eller på vägen hit, även stråkar och verktyg! Med hjälp av Johannes kontaktmikrofoner är inget ljud för litet för att användas. På konserten efteråt kan du sen, om du vill, visa upp det du upptäckt.
Johannes kommer att visa några av de många instrument han uppfunnit och byggt under sitt arbete som ljudkonstnär. Han kommer också ha en genomgång av några ovanliga ingångar till instrumentbygge och akustiska principer från instrumentsystematikens bakgårdar.
Du kommer, med Johannes hjälp, att få möjlighet att undersöka olika materials och föremåls ljudmöjligheter och även uppfinna och bygga nya musikinstrument med hjälp av de material som finns att tillgå. Även kontaktmikrofoner kan du bygga, om du är över 12.
från Stockholm, specialiserar sig på förstärkta objekt i improviserad och elektroakustisk musik.
Han är experimentell musikinstrumentbyggare, text-ljud-komponist, ljudpoet, pianotekniker och skribent.
Han gör även ljudskulpturer, ljudinstallationer, ljudmiljöer, sina egna kontaktmikrofoner och performancekonst. Johannes har turnerat världen runt och samarbetat med alla sorters konstnärer i ett otal projekt. Ofta har han också undervisat, föreläst och haft verkstäder i experimentellt musikinstrumentbygge för alla åldrar.
Han ser sig som tillhörande både den uråldriga traditionen och den moderna, experimentella DIY (gör-allting-själv)-andan. Hans material är ofta billiga, hans metoder tydliga, och han inspireras av att beröra och hantera material och av den egendomliga poetiska attraktionen hos upphittade föremål.
Genom att använda saker som inte vanligtvis förknippas med ljud eller musik, fördjupar han sig i de minsta ljuden och förstärker dem till det hörbara området, oftast utan elektronisk bearbetning. En föreställning blir som en improviserad dockteater eller en skräpets dans och han hoppas att inspirera andra att skapa sina egna fattigmansutopier ur tillgängliga resurser.
Med hjälp av icketraditionell akustik, traditionellt hantverk och grundläggande ljudteknologi vecklas en miniatyrvärld upp, där utvecklandet av kunskap, sensibilitet, skicklighet, inspiration och överraskning möts.
Han har varit aktiv i föreningen för radikal och experimentell konst, Fylkingen sedan 1997 (han var ordförande 2002-2004 och igen 2009-2010), och har arbetat som tonsättare på Elektronmusikstudion sedan 1984.
Samarbeten med och undervisning för hundratals människor i alla åldrar, och för tusentals barn i 12 länder:
dk, ee, fi, fr, hu, it, no, pl, se, tk, uk, us.
har, förutom att vara ständigt aktiv som improvisationsmusiker och instrumentbyggare, stor erfarenhet av att göra workshops med allt från små barn på förskolor till vuxna studenter på högskolor och andra intresserade i experimentellt musikinstrumentbygge, kreativ ljudforskning och improvisations- och kompositionsverkstäder och många gånger också hållt föredrag om detta och andra ämnen. Länderna där han lett workshops inkluderar danmark, england, estland, finland, norge, polen, sverige, turkiet och usa.
I sverige har han jobbat på Academy of Music and Drama, Göteborgs Universitet, Gotlands Tonsättarskola, Sverigefinska Folkhögskolan i Haparanda, Fylkingen och EMS i Stockholm, ett “Skapande Skola”-projekt: ”creative musical instrument construction and composition-/improvisation workshops” i fyra skolor i Norrtälje Kommun, fyra förskolor i Stockholm och Det Stora Blå, en verkstad för personer med intellektuella funktionshinder, på Ljud@2016 improvisationsfestival i Lund hade han en instrumentuppfinnarworkshop med barn och 60+ äldre på Stadsbiblioteket plus en konsert med deltagarna.
Med kollegor:
Kalv på resa (the Kalv Festival on tour), med Duo Gelland och Elsbeth Bergh (i Sjuhäradsbygden); med Martin Klapper (på Piteå Musikhögskola); med Herman Müntzing (på Malmö Högskola); Anders Erkéus (Låta, Soundwell) med vilken han också deltog i Tonspråksseminarier om estetiska läroprocesser. På den nationella turnén med Mubil, den elektroakustiska skåpbilen, hölls ett stort antal workshops för alla åldrar.
I norge har han jobbat en hel del på ett stort antal skolor och festivaler tillsammans med Jon Halvor Bjørnseth eller Isak Anderssen på Drivhuset Musikkverksteder, eller självständigt, på Tou Scene, Stavanger, i samarbete med zang: och Ny Musikk Rogaland; med Trondheim Improvisasjonsensemble; Bergen Impro Storband och Fana Folkehøgskule på BEK, med konserter på Bergen Bibliotek och Cafe Opera; resp. Røst Artist-In-Residence på Skomvær Fyr.
I england har han haft ett antal workshops med skolbarn genom Eyemusic / Colourscape / Fabulous Sound Machines.
I estland på Tallinn Art Hall, en musikinstrumentuppfinnarworkshop och konsert i SOOLO-serien.
I Birmingham, Alabama och i San Francisco, usa, ledde han improvisationsworkshops.
I Kerava Youth Prison, finland, hade han en workshop och en konsert.
På Kunsthøjskolen på Holbæk Slots Ladegård, danmark, hade han workshops och konserter; och med Martin Klapper (på en skola i København)
På 6 Festiwal Muzyki Improwizowanej Ad Libitum i Warszawa hade han en tvådagars workshop i “Experimental instrument building and creative sound research” på Laboratorium, Centre For Contemporary Art (Centrum Sztuki Wspólczesnej – Zamek Ujazdowski). I Gdańsk, polen ledde han en “Two days Musical Instrument Building Workshop + concert”, som en del av Soundplay (Dzwiękowiska) project i