english flag To English version

Göteborg

Ti-on-to 10-12 augusti GÖTEBORG Geiger.

- Tisdag 10 Medverkan på Pecha-Kucha 19.30, fri entré, Park Lane, Kungsportsavenyn 38.
Bilder från eventet av Evelina Hultqvist.
Pecha-kuchas Facebook-event.

- Onsdag 11 workshops på Sockerbruket 26, i Klippan nära Röda Sten, hpl Vagnhallen Majorna
kl 14.00-17.00 workshop med Johannes Bergmark (upptäckande med kontaktmikrofoner)
Presentation av några ovanliga ingångar till experimentell musikinstrumentakustik från traditionella till moderna DIY-musiker. Lär dig bygga kontaktmikrofoner och upptäcka annars svårhörbara ljud i vardagsföremål. Ta gärna med lödverktyg om du har och vilka föremål som helst för att undersöka möjligheten att göra dem till musikinstrument!

18:00-21:00 workshop med Luc Kerléo (workshop runt en oscillator)
Lär dig bygga en primitiv synt som grunden i ett komplext system. Inga förkunskaper nödvändiga. Ta gärna med lödverktyg och elektroniskt skrot! Bidra till uppbyggandet av Mubilens galna elektroniska system! På engelska.

Geigers Facebook-event.

- Torsdag 12 kl 12.00 workshop för barn i Trädgårdsföreningen Palmhuset. Ingår i Barnkalaset.
kl 16.00, Bältespännarparken framför det stora cirkustältet, föreställning i Kulturkalaset

Johannes Bergmark and Luc Kerléo at the Pecha-kucha presentation in Göteborg 2010 Johannes Bergmark:

Den 9 augusti strålade vi samman igen, i Göteborg, alla från var sitt håll. Luc kom först skumpande med en buss hela vägen från Nantes, vår kollega kom från en resa i england och jag körde igen skåpbilen ensam från Stockholm, med mp3spelaren laddad med bra podcaster. Anna Svensdotter hjälpte oss stort med hämtning av både Luc och vår kollega, och tog dem till lägenheten.

Vår värd var Geiger. Vi hade inhysts i Sven Rånlunds och Anna Erikssons 4-rummare i Majorna där vi genast kände oss som hemma. Sven och Anna var själva borta på Nätverksläger i Kalv. Framsynt hade jag packat bilen med massa mat, vilket kom väl till pass för ett hungrigt gäng sent på kvällen.

Den kortaste och första insatsen var en presentation på Pecha-Kucha. Konceptet är att prata till 20 bilder som visas i vardera 20 sekunder. Vi hade delat upp det i 4 delar:

JoHaHa PR picture 2010 1. Jag visade bilder på fem instrument. 2. Luc visade bilder från olika ljudkonstverk han gjort. 3. Vår kollega visade kollage som jag läste dikter till, vilka jag skrivit speciellt för dessa (ett par år tidigare) och 4. Bilder på och om Mubilen (de enda actionbilder vi hade var förstås från Gerlesborg). Vissa av dikterna fick jag läsa i extremfart för att de skulle ta 20 sekunder. Bland de 500 (?) i den fullsatta publiken mötte vi Fredrik och Joanna Hagstedt och Tomas Halling, förutom Anna Svensdotter och andra från Geiger. Efteråt tog fotografen Evelina Hultqvist en actionbild på mig, Fredrik och Tomas som vi kan använda för det projekt vi senare gjorde i Göteborg och Kinna i september-oktober, under namnet JoHaHa.


Bildspelet vi visade på Pecha-kucha. De dikter jag läste till kollagen finns här.
För min och Lucs workshops hade Geiger hyrt Kolonis nya lokal i Klippan, en intim liten plats där nedervåningen är i källaren med övernattningsbara soffor och övervåningen har ett minikök och en liten terrass med kombinerad bardisk och badkar! Det var första gången jag genomförde workshopen enligt planen och jag upptäckte att jag var så utsvulten på att tala om ovanlig instrumentakustik att det inte blev tid över för deltagarna att göra egna kontaktmikrofoner. Balansen fick jag sen justera till nästa workshop. Det blev många roliga diskussioner och bekantskaper. Mot slutet dök mina gamla kompanjoner Gun Lund och Lars Persson från 24kvadrat upp, och de tog mig sen på en spännande rundtur i de nya stora lokaler de skaffat i Sockerbruket-området (vilka nu är invigda under namnet Tredje Våningen). Efter många år med sveriges minsta dansscen byter de nu upp sig för att installera två större scener, en för dans förstås men också en för ljudkonst och annat som de länge varit så intresserade av. De bokade på stående fot in mig för ett framtida framträdande med Besträngade Stigbyglar. Denna musikperformance/instrument var de bland de första att boka, under stora ljusstegen på Unga Atalante på 90-talet, som folk fortfarande påminner mig om ibland. Mattias Rickardsson från Geiger var med på visningen – Geiger har varit på jakt efter en bra ljudkonstscen så detta var intressant även för dem. Gun och Lars var tveklöst positiva till ett samarbete. Det är spännande när man ser historia skrivas på detta sätt mitt framför ögonen! Jag önskar de båda lycka till med samarbetet och är säker på att det går bra, inte minst som de också har Mats Lindström på EMS i ryggen.

Utsvulten var jag tvungen att skippa närvaron på Lucs workshop men jag kom tillbaks på slutet för utpackning och det verkade ha gått bra.

Luc Kerléo:

Det andra datumet: Göteborg, Kulturkalas, 11-12 aug.

-kontexten: en stor festival i en stor stad, mycket folk i centrum av staden
-oscillatorworkshop: Det var sju personer där. Jag introducerade deltagarna i hur det kommer sig att jag arbetar med oscillatorer. Jag visade dem några foton om olika typer av situationer i vilka jag använder oscillatorer. Jag tänkte att det var viktigt, då tanken på en enkel oscillator som bara genererar en stabil ton i oändlighet är ganska konstig för de flesta. Sen började jag visa dem några variationer som kan göras med en oscillator och en kombination av två oscillatorer. Jag gav dem en del bakgrundsinformation så att de kunde klara att kopiera en redan fungerande krets på ett lödfritt kort. Efter en halvtimma fanns det två fungerande kopior av denna krets och en var gjord av tre personer direkt utifrån ett schema istället för att kopiera kretsen. Sedan jag hade gått vidare i några förklaringar om oscillatorer, föreslog en person att pröva att modulera en krets med en annan. Det tog bara några minuter för honom att koppla kretsarna på detta sätt. Han berättade att han studerade elektronik men att det skulle ha tagit rätt mycket tid att bygga en sådan sak på det sätt som han hade lärt sig, eftersom det krävde att man ägnade mycket tid åt att analysera igenom det. En annan person prövade förhållandet mellan en ton och det akustiska rummets reaktion på den. En annan utvecklade några tankar och idéer om förhållanden som kunde tänkas finnas mellan olika toner och kroppen.


Geigers Mattias Rickardsson lär sig spela såg! Liksom andra, i Johannes Bergmarks workshop.

När vi skulle ta bilen stod ett helt gäng poliser runt den och såg misstänksamma ut. Min polisparanoia slog till och jag undrade vad jag gjort för fel. De kunde inte direkt peka på något mer än att “den är ju inte så elegant parkerad ... och så är det ju en skrotbil ... och så är den ju FRANSK! En riktig TJYVBIL!” Vår kollega svarade förnärmat att de inte skulle förolämpa vår fina bil!

Workshopen för barn var inhyst i det vackra Palmhuset i Trädgårdsföreningen. Värdar var Barnkalaset/Kulturkalaset. De bokade in henne på rekordkort tid. Vår kollega hade förberett ett fascinerande program med bild- och poesiexperiment under lång tid och det hade varit väldigt spännande att se hur det skulle slå an hos barnen – om någon hade kommit! Arrangören (Barnkalaset) verkade inte ha gjort mer än att lägga upp det på hemsidan och sen hoppas på förbipasserande. Med parken fullproppad av strövande barnfamiljer, kampsporter och dockteater med starka högtalare och stora gester, var det uppenbart att skillnaden gentemot denna workshop inte hade gått fram. Det hade behövts en aktiv anmälningsprocedur eller liknande så att de som gick dit visste att det var det de ville. Snopet.

Vår kollega behövde sen vila ut och eftersom vi inte hade hunnit hitta samarbetande konstnärer i Göteborg, blev vår föreställning mitt i Kulturkalaset en duo med mig och Luc. När jag tidigare diskuterat med Mattias Rickardsson om det lämpliga och olämpliga att vara med på ett så stort pöbeljippo, kom vi till sist gemensamt fram till att vi skulle ta risken att pröva. Det var kringströvande människor och skval/buller överallt. Vi prövade en halvsluten variant: De nedre bakluckorna förblev stängda så att jag, som bokat in mig längst bak, satt lite som vid ett öppet fönster.

-skåpbilsföreställning: Skåpbilen var parkerad i ett folktätt område med massor av människor som gick omkring på väg till olika underhållningspunkter. Vi framträdde under en knapp timma.

Luc Kerléo fortsätter att göra ljud efter att Johannes Bergmark slutat.

Några nyfikna men skeptiska ungdomar pratade ironiskt och tufft med mig några minuter medan jag spelade: “Vilka fina ljud.” – Tycker du, tack det tycker jag också.” Bland de stillastående vännerna i den kringströvande folkmassan var Rickard Widerberg, Emma Nordlund och igen Fredrik Hagstedt och Tomas Halling. Efteråt spelade Tomas in en liten improviserad sketch genom en toalettrulle där jag medverkar lite (han fyllde på med egna sketcher och lade ut den på youtube sen). Luc sysslade med sina ljud ungefär dubbelt så länge som jag, t.o.m. fortfarande när jag började köra därifrån!

Städa ur, köra fel, lämna nyckel till Christian Pallin, köra fel igen, regn och iväg mot Kalv.


Uppdaterad den 1 maj 2014.