english flag To English version

Mubil workshop Gerlesborg Mubil workshop Gerlesborg

Gerlesborg, anteckningar kring den första erfarenheten



Fr-lö-sö 2-4 juli GERLESBORG, Gerlesborgsskolan.

- Fredag 2 ankomst

- Lördag 3 10-13 workshop för barn, fri entré. Konstnärssamarbeten: Anders Dahl ljudkonstnär, Lena Kimming dansare, Alexandra Wingate dansare.

- Söndag 4 föreställning (Bottna kulturfestival), kl 11.00, Gerlesborgsskolans parkering, fri entré.

Här finns Gerlesborgsskolans fotoalbum från besöket på deras Facebooksida.
Foton där, och de som är på denna sida, är © av Jesper Eng.

Mubil workshop Gerlesborg Johannes Bergmark:

Mubil workshop Gerlesborg Mubil premiär!

Pga oförutsedda omständigheter började Mubilens premiär närma sig med stor osäkerhet och oro. Vår kollega kunde inte vara med i den tid av förberedelser vi hade tänkt, det visade sig tyvärr att hon inte kunde vara med alls på det första stoppet, som ensamt också utgjorde den första turnédelen. Vi bestämde att jag ensam skulle köra ner skåpbilen från Stockholm – en stekhet tur med vidöppna fönster men ett vackert stopp i Lidköping där jag kunde doppa händerna i Vänern – och möta Luc i Håby, dit han kommit med 4 bussar från “Oslo” (eg. Rygge!) flygplats i norge. Ingen tid till förberedelser mer än ett par timmar på kvällen och morgonen innan vi skulle ha workshop med barn! Gerlesborg hade beställt vår kollegas workshop, vilken vi i all hast fick ta över och mer eller mindre improvisera på plats. Mubil workshop Gerlesborg

Det gick dock över all förväntan. Vi fick god hjälp av både Jesper Eng (Kultur- och informationssamordnare) och Sofi Berglund (kock och medhjälpare i barnprojekt) när vi i panik fick höra att vi kunde vänta oss 40 barn! Det kom dock ca 15, med föräldrar. Luc hade dukat upp sina elektroniska komponenter och jag hade mer eller mindre monterat upp mina instrument “plattformarna”. Efter en inledning där vi snabbt berättade vad vi gör och vad projektet går ut på, bjöds barnen in att pröva. I till synes kaotisk form gav jag dem tips om hur man kan lyssna på föremål som inte verkar låta så mycket, hur man kan förstärka dem med kontaktmikrofoner och olika speltekniker. Barnen gav sig genast i kast med allt, experimenterade på sätt jag aldrig hade kunnat komma på och visade inga tecken till blygsel. En pojke taggade ena platformen “Olle”! En annan sa att han ville vi skulle komma tillbaks nästa år också. Ja, det är de här på skolan som bestämmer, sa jag. “Jag ska rösta på er!” Även om det var ganska små barn (ca 3-10), lyckades Luc också bygga en experimentell patch med en pojke och hans pappa. Pojken hade bestämt hur allt skulle kopplas! Snart hördes elektroniskt kvitter i ljudmattan.

Mubil workshop Gerlesborg Luc Kerléo:

-sammanhanget: Det fanns 2 platser: en som är en sorts skola för folks praktiserande av sina kreativa sysslor. Den andra utgjordes av ljusa träbyggnader.
Denna plats ser ut som ett experiment i att bygga med trä. Den ser också mer självständig ut. Det är ca 1 km mellan dessa platser och man kan lätt gå från den ena till den andra. Området ligger nära havet och det ser ut som en semesterort. Folk tältar, simmar och seglar runt omkring. Mubil workshop Gerlesborg

-workshop: Jag hade tänkt min workshop för vuxna och tonåringar som talar engelska. Men de som kom var barn mellan 5 och 10 år, med sina föräldrar. Så jag integrerade min workshop med Johannes, som också hade fått förändra sin till att spela med leksaker och andra ting, istället för att undervisa i bygge och användning av kontaktmikrofoner. Barnen började skaka Johannes föremål på alla sätt de kunde, och producerade därmed ganska mycket buller. Men så småningom började några av dem utvidga sin nyfikenhet och utvecklade därmed mer utarbetade gester och handlingar för att få objekten att producera mer utvecklade ljud. De försökte förstå mer om objekten och deras ljudmöjligheter. Jag hade en oscillator monterad på ett lödfritt kort som åstadkom en kontinuerlig ton. Några barn kom en efter en för att observera vad som hände med denna. En liten pojke började plugga några sladdar och elektroniska komponenter i ett lödfritt kort. Sen förklarade hans pappa hur man skulle kopiera kretsen. Jag visade dem kretsens schema och slutligen lyckades de bygga en oscillator som fungerade.


En snabb blick på Luc Kerléos och Johannes Bergmarks workshop på den första stationen med Mubils turné, på Gerlesborgsskolan den 3 juli 2010. Filmat av JB.
Mubil workshop Gerlesborg

Sen blev det saft och bullar, och vi visade skåpbilen. Ingenting var ju då inkopplat, men barnen kunde se sig om och bl.a. spela akustiskt på den långa sträng jag monterat i Stockholm. Alla barn var inbjudna att spela med oss i en del av föreställningen nästa dag. Mubil performace Gerlesborg

Efter lunch hade vi en träff med de samarbetspartners vi bett arrangören hitta åt oss: Anders Dahl, ljudkonstnär, Lena Kimming och Alexandra Wingate dansare. De kom alla med mycket goda idéer. Anders tänkte att vi kunde vara utanför och publiken vara inuti, eller genomgående i bilen. Dansarna ville arbeta med bilen som performativt objekt, vilket ju är precis vad vi tänkt. Jag sa att jag varit uppe på taket och att det funkar. Luc trodde att det vore säkrast om det är högst en person där, så Alexandra blev utsedd eftersom hon är minst. De ville delvis göra en form av cheerleadingdans! och även använda kostymer och färger på kroppen och kläderna. Mubil performace Gerlesborg

Det var drypande varmt och jag kunde inte motstå att hoppa in i vattnet utanför skolan. Jag hade inte tänkt på badbyxor så det blev nakenbad. Jag lyckades undvika maneterna! Mubil performace Gerlesborg

Sen fick jag den glada överraskningen att träffa två goda vänner från Göteborg: Fredrik och Joanna Hagstedt! Fredrik skulle medverka i ett seminarium som hette “varifrån kommer musiken?” Jag och vår kollega har ett projekt på gång med Fredrik, Katarina Widell och Eva Erbenius. Mubil performace Gerlesborg

På kvällen såg jag och Luc två fantastiska och totalt olika föreställningar under festivalen. Den första var ett dadaistsikt barnkalas med Tomas Halling och den för mig nya bekantskapen Krian Aronsson. Uppfriskande underbar och poetisk improvisation och slapstick! Den andra var Carmen Olssons föreställning med sina tre workshopelever som gjorde en butohdans mitt i klöverfältet. Starkt och helt utan musik!

Mubil performace Gerlesborg

-föreställning: Dagen innan mötte Johannes och jag två dansare och en ljudkonstnär som spelar elektronik och förstärkta föremål. Vi visade dem skåpbilen och det specifika system som byggts upp i den. Två timmar innan föreställningen var vädret lite regnigt. Då bestämde vi att parkera bilen framför ett rum som hade stora fönster som gick att öppna, efter ett förslag från en av dansarna. Till slut använde vi inget externt PA, bara skåpbilens specifika system, som använder stålkarossen som ett stort högtalarmembran. De tre ljudmakarna agerade inuti bilen och de två dansarna rörde sig runt och ovanpå bilen. Jag satt bakom ratten som om jag skulle köra. Jag spelade med ett digitalt system som genererar mycket enkla toner och vitt brus. Allt ljud omvandlades av stålkarossens resonans, med tillägg av resonansen av strängar som spänts på karossen. Publiken var mest barn med sina föräldrar. När publiken blev inbjuden att komma in i bilen och pröva på att skapa ljud med strängar och fjädrar som hade applicerats i den, förändrade jag mina ljud till längre och svepande långsamt förändrade frekvenser med rumsklang. Mubil performace Gerlesborg

Efter att ha sett en video som gjordes under föreställningen, kommer några nya idéer för mig. Det allmänna intryck jag har är en hint av vad uppfinnandet av cirkusen kan ha varit. Bit för bit är inte publiken framför bilen längre utan mer runt omkring den (cirkus-->cirkel). Två eller tre saker händer samtidigt, var och en på sitt eget självständiga vis. Dansarnas föreställning är väldigt intressant på detta sätt.
Det är en tidpunkt där en av de två dansarna står på taket, hållande sina armar brett utåt. Det får mig att tänka att skåpbilen kunde bli en struktur för dansarna att göra specifika rörelser. Jag är inte säker på att skåpbilen kunde fungera med konstnärliga föreställningars vanliga metoder, med en scen att parkera den och en publik som sitter tysta framför det som händer.


En snabbtitt under soundcheck och förberedelser för den första föreställningen. Filmad av JB.
Mubil performace Gerlesborg

Vi fortsatte planeringen till frukost. Först var vi konfunderade efter att det mitt i värmeböljan plötsligt började regna! Alexandra hade den smarta idén att låta publiken, om den vill undvika ev. regn, vara i en ledig ateljé. Utanför fönstrena finns en väg från parkeringen så att bilen kunde stå precis framför utan att publiken behövde bli blöt. Det var skönt att inte behöva flytta inomhus och göra en konventionell föreställning och kunna behålla skåpbilen i planen. Smart! Mubil performace Gerlesborg

Vi körde ner den och började rigga. När vi så småningom fick ljud visade det sig att det system Luc byggt hittills fungerade alldeles utmärkt! Jag kände en euforisk lättnad! Nu kändes det verkligen som att projektet hade kommit fram! Och när regnet slutade kunde publiken trots allt vara helt nära oss och vi beslutade att skippa ett externt PA. Så när som på en lång sladd med 230V till Anders utrustning, var vi helt självförsörjande! För mindre publik är det idealiskt. Mubil performace Gerlesborg

Det kom ca 25 pers, varav ca 10 barn. Eftersom vi ställt in oss på regn satt alla ljudmakare (Luc kallar sig inte musiker, och helst inte jag heller) inne i bilen. Tyvärr såg vi därför bara fragment av dansen, men vi märkte den ändå, inte minst när Alexandra satte hela bilen i gungning! Anders hade spelat in ljud från den Hitchcockinspirerade samlingen kajor som höll till i den “arga bondens” lada bredvid, och från vattnet. Detta blandade sig på ett fascinerande sätt med de levande ljuden. Jesper inledde och vi satte igång. Luc spelade sina PD-patchar med sitt egenkonstruerade handhållna midiinterface, Anders sina preparerade högtalare med linser och kassettåterspolare preparerad med ölburk, och fler saker jag inte kan beskriva. Han hade monterat en kontaktmik på vänster innervägg, jag på höger. Därmed hade vi båda kontrollerad feedback att jobba med. Vårt egna PA hade baselementet på vänster kanal och piezosumrarna på höger, så att vi kunde spela akusmatiskt mellan dessa olika system. Mina platformar hade jag tidigare i Stockholm skurit skåror i på undersidan, vilka fungerar som hakar att fästa på en stålkant som finns långt ner på bägge sidoväggarnas insidor. Därmed kommer dessa också i direktkontakt med skåpbilens stålkaross och även dessa har feedbackmöjlighet att spela med, samtidigt som väggarna förstås också förstärker ljuden akustiskt. Mubil performace Gerlesborg

Jag började med att spela på den långa pianosträngen, med två stråkar och flageoletter, spännremmar i taket och sen plattformar. Jag skrapade och kammade också väggen direkt. Det var flera ställen där en tät ljudmassa avbyttes av tvär stillhet eller bara ett enskilt feedbackpip. Vacker, brutal, spännande och innehållsrik musik. Luc har jag spelat med ganska många gånger nu, men Anders hade jag visserligen hört om men träffade och spelade med för första gången. Ett härligt möte som jag hoppas upprepas! Föreställningen avslutades med att dansarna inbjöd barnen att måla på dem och sen in till ljudmakeriet i bilen. Det blev ett öppet slut där jag, liksom under workshopen visade, hjälpte och gav tips medan de prövade allt de fick syn på. Även Anders ölburksinstallation blev justerad. En tjej spelade länge och intensivt på strängen tills hennes föräldrar nästan slet henne därifrån.

Mubil performace Gerlesborg

Jag hade lite tid över att se några föreställningar. Jag blev speciellt intresserad av en dansföreställning som ägde rum på en prärie vid Botnik Studio. Under tio minuter då publiken anlände och satt, fanns några resonanta ljud som försvann bit för bit. Folk i publiken, som babblade med varandra, slutade tala och blev tysta. Vi kunde bara se tre mörka runda former i gräset. Sen började två av dessa former röra sig som om de var vågor. Vi kunde höra mjuka ljud av vinden, några bilar som passerade på vägen. Jag skulle inte kunna beskriva koreografin steg för steg, men vad jag kan säga är att jag verkligen uppskattade hur några av rörelserna var långsamt framåtskridande, och på så sätt lekte med den mänskliga uppfattningsförmågan. En annan sak är att var och en av de tre dansarna den mesta tiden var självständiga och separerade i en stor fyrkant av klippt gräs. Att se på dem en i taget kunde ge oss intrycket att byta fotografier av varje dansare. Allt detta samverkade i att ge mig intrycket att där fanns underliga varelser i sitt underliga naturliga element, som om jag vore på en annan planet. Mubil performace Gerlesborg

Detta första datum var mycket enkelt för oss: en avslappnad plats, bra för semester, och en mycket vänlig publik av unga nyfikna, fantasifulla och roliga människor. Det var bra för oss att upptäcka vårt eget projekt i sådana förhållanden, men jag tror att det nu också vore bra att gå vidare och betona det som är de specifika möjligheterna med detta projekt. Jag skulle vilja upptäcka nya sätt att arbeta med ljud och volymer. Jag skulle vilja överraska och kanske störa mig själv mer. Mubil performace Gerlesborg

Nu skulle jag vilja gå vidare i en riktning, vilken är att utveckla skåpbilen i sig för att ha något specifikt för andra konstnärer att arbeta med. För tillfället används skåpbilen till föreställning, men jag skulle vilja att den användes som ett självtillräckligt fenomen, en sorts skulptur som kunde omvandla vilket som helst parkområde till ett utställningsområde. Mubil performace Gerlesborg

Vi kunde också utveckla ett sätt att gå vidare i riktningen av en cirkus: att arbeta på korta former som kunde sättas in i en total föreställning. Mubil performace Gerlesborg

En annan sak jag tänkte på är min inblandning som konstnär, speciellt som skulptör, i detta projekt. Jag ser detta projekt med skåpbilen som en situation som försiggår som en vardagssituation, en sorts liten förändring av min vardag. Jag inser att det i odefinierade situationer är många saker som händer runt omkring som inte anses ha någon koppling till konst men som blir startpunkten för möjliga konstverk. Som skulptör skapar jag vanligtvis minimala stycken som är väldigt precisa, gjorda av väldigt minimala signaler. Skåpbilen verkar totalt motsatt en sådan minimal väg för mig. Mubil performace GerlesborgSå jag ser den som en utgångspunkt, som en bullrig upplevelse både i ljud- och visuell mening, en rörig situation. Det är ett bra sätt för mig att återupptäcka mina egna aktiviteter.


Utdrag ur Mubils första föreställning på Gerlesborgsskolan den 4 juli 2010, med Luc Kerléo och Johannes Bergmark (ljud) + konstnärssamarbetena: Anders Dahl ljudkonstnär, Lena Kimming dansare, Alexandra Wingate dansare. Filmad av Jesper Eng.
Jag hade verkligen sett fram emot att visa vår kollega Gerlesborg och den sagolika naturen där, där jag har varit så många gånger, först med min pappa som var målerilärare där, sen för butohworkshop organiserad av Carmen, och sen för konsert med Hunger. Jag är verkligen ledsen att hon inte kunde vara med, och hoppas att inget hinder uppkommer för resten av turnén!

Jesper hjälpte till att filma själva föreställningen. Jag hann också filma lite snuttar från workshopen och förberedelserna för att man ska kunna se detaljer och miljö.

Skåpbilen är ett konstnärligt objekt men den är också en situation omkring den skapande processen.
Som igångsättare av detta projekt är vi tre konstnärer som kommer från tre länder i Europa. I rörelse genom vårt fordon kommer vi ägna tid i många olika platser. Vi kommer samla saker, historier, upplysningar, erfarenheter på en plats och leverera dem till en annan plats. Vi återvinner vissa saker som vi finner i “gratisbutiker” (jag menar skräp) och ger dem nya sätt att existera på. Det skulle vara bra att involvera workshopdeltagarna i denna rörelseprocess. Det är vad jag tänkte på med att föreslå deltagarna i min workshop att arbeta på ett växande system gjort av enkla oscillatorer som jag hoppas slutligen kommer att skapa ett komplext signalgeneratorsystem.


Uppdaterad den 1 maj 2014.