Her er teksten fra den uredisjerte intervjun før den blev forkortet, i tilfelde du vil lese mere (men jeg har tilpasset og rettet språket litt i efterhand med hjelp av Eirik Kydlands sluttredisjering for BT, takk!):
- Hvem er du, hvor kommer du fra, og hva driver du med?
Johannes Bergmark, Stockholm, musiker/komponist/performancekunstner/skribent/pianotekniker. Noen sier lydkunstner, ok for meg men alle betegninger er tvilsomme synes jeg.
- Så vidt jeg skjønner, skal du på Café Opera fremføre musikk ved hjelp av noen ganske uortodokse instrumenter? Hva skal du spille på, og hvordan?
Ett system for å forsterke objekter som jeg kaller Platform. Det er en skapdør av tre med en fastlimt kontaktmikrofon på. Jeg fester ting på den med skruer og gummistrikk, men har også med løse gjenstander som jeg bruker til å lage lyd med når de er i kontakt med overflaten. Det er merkelige ting funnet på loppemarked, på gaten, ulike leketøy, kjøkkenredskaper, skrap fra sivilisationen og fra naturen. Det er et evolusjonært instrument som forandres litt hele tiden når ting går i stykker, blir borte, kommer til eller skiftes ut. Mer info og billeder her.
- Hva er grunnen til at du bruker disse gjenstandene som instrumenter?
En kjærlighet og nysgjerrighet på merkelige saker. Jeg samler på meg ting som ikke bare kan lage interessante lyder (nesten alle ting kan det!) men som også har en poetisk kraft. Ting jeg liker å holde i, manipulere og leke med.
- Tenker du at lyden av de hverdagslige dingsene kan skape andre assosiasjoner hos lytteren enn det "vanlige" instrumenter gjør?
Alle ting skaper assosiasjoner – gjennom hvordan de låter eller ser ut, brukes, i hvilken kontekst og hvilken kombinasjon. Når en dukke møter ostehøvelen skjer noe dramatisk som også er uforventet, også for meg. Jeg liker å overraske meg selv og da kanskje publikum kan bli det óg. Jeg lærer meg å spille gjennom å spille. En konsert, eller performance eller dukketeater hvis du vill, blir en felles undersøkelse for alle. Ikke for å nå noen perfeksjon men for å lage et drama, et eventyr.
- Hva slags lyder og musikk ønsker du å mane frem fra platformoppsettet ditt?
Musikken er en vandring inn i de skjulte lyder som finnes i alle ting. Når jeg finner noe jeg liker, så kultiverer jeg den lyden, vender og vrir jeg på den, undersøker hva som kan komme ut av den fra forskjellige vinkler. Kanskje kan den kombineres med noe annet som kanskje tar over, eller slik at de sammen går videre på en oppdagelsesferd til en ny ukjent nordpol, eller østpol, eller vestpol ...
- Du bygger instrumenter selv - hva kjennetegner et god instrument, synes du?
Hva er et instrument? Først et interessant spørsmål: hva er musikk? Jeg tror musikk er en sosial og åndelig aktivitet som skaper ett nettverk av relasjoner av mange forskjellige typer. Den kan være utforskende, etablerende og feirende av disse relasjoner. Den skaper mening og en ramme for forståelse. Instrumentene fungerer som en forlengelse av kroppen og ånden (som selvfølgelig er detsamme når man lever). Måten man lager, velger og bruker instrumenter på, samsvarer med den attityde og ideologi man har for øvrig. Jeg foretrekker å bruke lotech og billige gjenstander, men er ikke mot hitech eller dyre klassiske instrumenter generellt. Det er spennende å kombinere begge. Jeg vill gjerne vise at det er mulig å lage spennende ting uten å måtte bruke masse penger. Det er jo fantasien som åpner muligheter. Hvis vi blir selvstendige fra det kommersielle, kan vi skape en mer rettferdig verlden der vi ikke konkurrerer om å skape, men der alle har den samme muligheten til å skape.